Wat is e-mailmarketing

E-mailmarketing is een van de oudste en meest effectieve digitale marketingstrategieën. En toch weten veel bedrijven niet hoe ze het goed moeten doen.
In deze blogpost leggen we uit wat e-mailmarketing is en hoe je het kunt gebruiken om bedrijfsdoelstellingen te bereiken.
E-mailmarketing is een vorm van “direct marketing” waarbij promotionele berichten via e-mail naar klanten worden gestuurd. Deze berichten kunnen bestaan uit speciale aanbiedingen, aankondigingen of informatie over nieuwe producten of diensten. Het doel van e-mailmarketing is het opbouwen van relaties met klanten en het verhogen van loyaliteit. Indien correct uitgevoerd, kan e-mailmarketing een enorm effectieve manier zijn om je doelgroep te bereiken en leads te converteren.
De voordelen van e-mailmarketing
Voortbordurend op bovenstaande stuk, zijn er verschillende voordelen van e-mail marketing die het voor bedrijven een aantrekkelijke keuze maken:
- Je kunt met weinig moeite een groot aantal mensen bereiken. Alles wat je nodig hebt is een actuele lijst met e-mailadressen en een goede template (waarover later meer).
- Je hebt volledige controle over de inhoud en het ontwerp van je mailing campagne. In tegenstelling tot veel andere vormen van reclame (zoals sociale media) hoef je weinig zorgen te maken over algoritmewijzigingen die de zichtbaarheid beïnvloeden. Als iemand zich op jouw e-mails heeft geabonneerd, krijgt hij ze te zien!
- E-mailcampagnes zijn relatief eenvoudig en goedkoop op te zetten in vergelijking met andere vormen van marketingcommunicatie zoals advertenties in gedrukte media of tv-commercials. Sterker nog, als je eenmaal een goede database hebt opgebouwd, wordt e-mailmarketing bijna gratis.
- Je kunt de resultaten van je mailingcampagnes volgen. De meeste e-mailmarketing software (zoals Mailchimp) zal je voorzien van basisanalyses zoals open rates, click through rates en unsubscribe rates. Deze gegevens kunnen zeer waardevol zijn om je te helpen de effectiviteit van je campagnes te meten. Ook heel belangrijk.
- E-mailmarketing is een zeer persoonlijke vorm van communicatie. In tegenstelling tot andere vormen van online reclame hebben mensen vrijwillig hun e-mailadres gegeven omdat ze van jouw bedrijf willen horen. Dit geeft je een unieke kans om een relatie op te bouwen met abonnees.

Hoe maak je een e-mailmarketing campagne
Bij het maken van een e-mailmarketing campagne komen een paar dingen kijken waar je aan hoort te denken voor resultaat.
- Kies je doelgroep. Voordat je kunt beginnen met het plannen van een mailingcampagne, moet je weten op wie je het gaat richten. Maak een lijst van de verschillende soorten mensen die geïnteresseerd zouden zijn in wat je te bieden hebt.
- Bepaal het doel van je campagne. Wat wil je bereiken? Wil je dat mensen iets kopen, zich ergens voor inschrijven, of gewoon meer te weten komen over je bedrijf? Houd dit doel in gedachten bij het plannen van je mailing campagne.
- Kies het juiste layout en opbouw. Er zijn veel verschillende manieren om een e-mailmarketingbericht op te stellen. Kies een layout en opbouw dat past bij je bedrijf, merk en bericht. Wil je de inhoud van je bericht in 2 of 3 kolommen? Of alles over de breedte?
- Schrijf goede inhoud. Zodra je een layout en doelgroep in gedachten hebt, is het tijd om te gaan schrijven. Maak inhoud die interessant, informatief en relevant is voor jouw abonnees.
- Call to actions. Elk e-mailmarketingbericht moet een soort oproep tot actie bevatten, zoals “Koop nu”, “Schrijf je vandaag in” of “Meer weten”. Dit stimuleert mensen om de volgende stap te zetten en laat je het niet volledig aan hun over.
- Ontwerp opvallende e-mails. Mensen zijn eerder geneigd een e-mail te lezen als deze er goed uitziet. Besteed wat tijd aan het ontwerpen van jouw e-mail zodat deze opvalt in een overvolle inbox.
- Test voor het verzenden. Test je e-mailcampagnes altijd voordat je ze verstuurt om er zeker van te zijn dat alles er goed uitziet en dat de links goed werken. Dit kan namelijk achteraf niet aangepast worden.
- Verzenden! Als je al deze stappen hebt gevolgd, druk je op verzenden en zie je hoe je campagne zijn doel bereikt!
Succesvolle e-mailmarketingcampagnes meten
Er zijn een aantal manieren om het succes van een e-mailmarketingcampagne te meten. De belangrijkste maatstaf is of mensen jouw e-mails openen en doorklikken naar de links in de e-mail. Je kunt ook bijhouden hoeveel afmeldingen er zijn, evenals klachten (mensen die je e-mails als spam markeren).
Je moet ook bedenken welke doelen je met je campagne wilt bereiken. Ga je voor het vergroten van naamsbekendheid? Verkeer naar je website? Verkopen? Zodra je weet welk doel je probeert te bereiken, kun je specifieke statistieken bijhouden die zullen helpen bepalen of je e-mailmarketingcampagne succesvol is. Als je doel bijvoorbeeld is om verkeer naar je website te leiden, dan is het aantal doorkliks in je e-mail een goede maatstaf om te volgen.
Vergeet ten slotte A/B-tests niet! Dit is vrijwel een ssentiële manier om verschillende elementen van je e-mailmarketingcampagnes (zoals onderwerpregels of verschillende soorten afbeeldingen) te testen en te zien welke het beste presteren bij abonnees.